tirsdag den 10. september 2013

Bruxelles: Lørdag & søndag

Lørdag morgen havde vi aftalt at spise morgenmad hos Hanne for at få muligheden for at se min barndomsveninde Stine som netop var kommer hjem fra sydamerika. Så klokken 10 ringede vi på hos Hanne, men desværre var Stine kørt til Amsterdam. Men vi fik spist lidt morgenmad - især Pain Chocolat som jeg ikke har fået i 18 år var et stort hit!! Så var det ellers ud på den store nostalgitur! Først gik turen til Wezembeek-Oppem hvor vi boede de sidste 3 år i Bruxelles - og det hus jeg burde kunne huske bedst. Desværre var det hverken den rigtige farve eller størrelse som jeg huskede. Det var tomt så vi kunne gå hele vejen rundt om det og om i haven. Haven var det største chok - slet ikke så stor som jeg huskede - meeeeget mærkeligt! Vi kørte så til Stockel og gik lidt rundt på markedet der. Jeg fik en smagsprøve på Fransk nougat, omg det var godt. Heldigvis havde jeg ikke plads i kufferten mente jeg så jeg købte ikke noget af det!

Bagefter kørte vi til Sint-Pieters-Leeuw for at finde det hus som vi boede i lige da vi flyttede derned i 1990 - på Jozef Dedobbeleerstraat :) Det hus huskede jeg af en eller anden grund bedre. Her gik vi en lille runde og der hvor der var et æsel da jeg var lille havde de nu en flok llamaer! Meget mystisk, men kæft hvor er de søde!

Vi kørte ind til "centrum" af Sint-Pieters-Leeuw og tog en snack-frokost bestående af øl, ost med selleri-peber og salami. Lidt belgisk tapas kan man vel kalde det. Så tog vi hjem og jeg fik lov til at sove til middag. Jeg var så hamrende træt pga. alle indtrykene tror jeg.

Om aftenen tog vi ind til Grand Place (eller Grote Markt som det heder på flamsk, lol) og gik en tur ned til Manneken Pis. Jeg husker ham godt nok større! Vi gik så til Chez Leon hvor Paz kaprede et bord til os! Til forret fik vi croquetter med rejer (mums) og så stod den på hovedretten vi havde ventet på: Moules Frittes, muslinger med pommes frittes og mayonaise.  My lord det var så godt!!! Vi gik ned og så Janneken Pis (den mindre kendte tissende pige - ikke så imponerende og har ikke noget billede) inden vi gik til La Morte Subite (Den pludselige død) og tog en øl af samme navn. Det var en frugtøl, med smag af hindbær. Det var lidt som en cider på en måde, men med en fyldigere smag. Det var nu ret så godt!!

Søndag sov vi lidt længe, pakkede vores ting sammen og kørte et smut ud til Leuven for at se deres Grand Place og spise frokost. På vejen derud stoppede vi på det Afrikanske Museum som jeg kan huske jeg var på som barn, både med skolen og mine forældre. Det var en rigtig flot bygning, og park omkring! Vi kørte så mod lufthavnen og fik sagt farvel til søde Søren og Paz som var så gæstfrie mod os en hel weekend! Jeg købte min favorit Toblerone (Crunchy Almonds) og en 1-kilos æske med belgisk chokolade fra Leonidas (den kostede 21 euro!).. Så er der da chokolade til et par dage, eller hvad? :D Da vi kom til CPH lufthavn mødtes vi med min bror som var kommet ind bare for at hilse på mig i 1½ time til jeg skulle med toget. Vi spiste på Burger King og snakkede indtil jeg tog toget 20:30.. To timer senere slæbte jeg min kuffert hjem fra stationen og hoppede næsten direkte i seng.

Det var jo en suuuuperfed weekend og et fantastisk afbræk fra hverdagen!! Bruxelles kan anbefales.