onsdag den 25. april 2018

Thailand 2018

”Du rejser også hele tiden” – det hører jeg ret ofte på mit arbejde på det seneste. Og ja, det er også rigtig nok – men det er kun lige nu og den seneste tid jeg har været på en del rejser. Og så skal jeg jo bare lige huske at faktisk skrive om det. Især hvis man har ambitioner om at blive rejseblogger FOR REAL!

Så nu spoler vi lige en måned tilbage, til jeg var i Thailand. Det var mit andet besøg i det smukke land, og det var næsten præcis to år siden mit allerførste besøg i 2016. Også denne gang var det sammen med min dejlige kæreste og hans mor og stedfar, samt hans lillebror. Sidste gang var min mor med, men denne gang valgte hun at takke nej til rejsen af hensyn til hendes lille vuffer Ludvig. Og denne gang havde Michaels bror Casper sin kæreste Louise med.

Michael og hans familie har været mange gange i Thailand og har et ”stamhotel” de altid er på: Sunwing/Sunprime Kamala Beach, og sidste gang vi var der tilbragte vi begge uger på det hotel. Denne gang skulle vi prøve noget nyt, og tilbringe den første uge på Koh Samui (en ø øst for Phuket) i en privat villa. Det tog omkring 6 timer at komme fra Phuket lufthavn til Koh Samui i minibus + færge + minibus igen, så vi kom frem om aftenen, og kunne vågne dagen efter til den smukkeste udsigt over havet. Det var en virkelig dejlig villa Michaels mor Annette havde fundet til os – 3 separate ”huse” til hvert par med hver sit badeværelse, og så et fælles hus med køkken, stue og spiseplads. Og så den dejlige pool og placeringen lige ud til stranden – det var så fantastisk!

Den første uge på Koh Samui var vi meget af tiden i villaen. Casper var modig nok til at turde køre bil i Thailand, så vi lånte en bil og kørte ud og handle et par gange. Og så tog vi en heldagstur hvor vi var ude og se på vandfald, Buddha’er og templer – fordi det alligevel var overskyet den dag. Det var også ret spændende og se lidt Thailandsk kultur og natur. Og nej – selvfølgelig skulle vi ikke se på elefanter eller tigere. Jeg støtter på ingen måde at dyrene skal behandles dårligt for at dumme turister skal få nogle ”fede billeder” at vise deres venner. Koh Samui var lidt køligere end det var for to år siden i Kamala, så det var rart at kun gå fra -5 grader til 30 grader denne gang, i stedet for 35 grader som sidst! Ja – det er virkelig luksusproblemer! Vi spiste aftensmad i villaen de fleste aftener (mest Thai take-away men en aften bestilte vi en lokal kok til at komme og lave Thaimad til os), men en af aftenerne tog vi til hotellet The Meridien som havde en restaurant sat op ude på havet. Det var så fint at sidde derude og se solnedgangen, drikke lækre cocktails og få rigtig lækker mad!

Den anden uge tilbragte vi ”hjemme” på Sunprime Kamala Beach. Det føles virkelig som at komme hjem. Man kender hotellet, og vi har vores faste pladser hos den søde Thailandske familie på stranden, hvor man bliver vartet op og kun skal til stilling til hvornår man skal bade næste gang. Det er så afslappende og dejligt! Det var lidt varmere i Kamala end på Koh Samui, men der var mere vind end forrige gang – og så var havet også lidt koldere. Thailand er bare skønt – varmen og solen i sig selv kan man måske også få i Sydeuropa (ikke helt så varmt), men folket og maden – det er sgu specielt! Jeg er ikke særlig stor fan af stærk mad, for ikke at sige at jeg er direkte bange for at få for stærk mad – men når man får retterne ”mild” eller ”not spicy” er det bare så lækkert! Jeg spiste en hel del retter med rejer, helt vegetariske eller med kylling. Der går lidt imod mit flexitar princip at spise kylling, men jeg er svag!

Nå men vi er allerede gået i gang med at spare op til at rejse tilbage om to år igen. Hvert andet år, det må kunne lade sig gøre!
.. og der kommer et post snart om Rom, som jeg kom hjem fra igår. Watch this space!